Nieuwjaarsbijeenkomst-2018

Mantelzorgers én zorgvragers ontmoeten elkaar.

Drukke nieuwjaarsbijeenkomst van
het Lokaal Steunpunt Mantelzorg.

Op 23 januari kwamen 200 mantelzorgers én zorgvragers, op uitnodiging van het Lokaal Steunpunt Mantelzorg Gilze en Rijen (LSM), naar Hotel Van der Valk Gilze-Tilburg. De start van het nieuwe mantelzorgjaar werd ingeluid met een heerlijke high tea en vooral een gezellig samenzijn. De deelnemers hadden er duidelijk zin in.

2018 een nieuw mantelzorgjaar.
Voorzitter Lau Lavooij heette alle mantelzorgers en heel veel zorgvragers van harte welkom in de Patrijszaal van Hotel Van der Valk in Gilze. De zaal zag er sfeervol uit en de high tea buffetten waren keurig verzorgd. De smaakpapillen werden al bij binnenkomst flink geprikkeld. Maar, zoals gebruikelijk natuurlijk, eerst een woordje van de voorzitter met een terug- en vooruitblik op de activiteiten van het Lokaal Steunpunt Mantelzorg.
Mantelzorger én zorgvrager.
Ieder jaar start het LSM haar activiteiten met een bijeenkomst voor mantelzorgers én zorgvragers. Een mooie traditie en wat een traktatie voor LSM dat daar zo fijn en met mooie woorden op wordt gereageerd. "Heerlijk, samen weer eens een dagje uit”, "Daar genieten we echt weer van om samen zo verwend te worden”. En wij, als LSM, kunnen dat zien aan de gezichten maar ook aan het ontspannen sfeertje. Veel valt er natuurlijk te delen als je in een zorg- en verzorgsituatie komt met andere lotgenoten. "Dat doet een mens goed” hoor je dan veelvuldig.
Respijtzorg.
Lau Lavooij benadrukte tijdens deze high tea nog eens de mogelijkheid tot respijtzorg. Respijtzorg is een tijdelijke inzet van een vrijwilliger voor bijvoorbeeld één dagdeel in de week om de mantelzorger even wat ruimte te geven. Even zonder zorgen naar de kapper; of gewoon even boodschappen doen zonder tijdstress. Durf die stap te nemen en doe hem vooral op tijd. U houdt het ongetwijfeld langer vol en last but not least ook de zorgvrager geniet hiervan is onze ervaring. En…… deze inzet is gratis.
Dank je wel.
Een woord van dank is zeker op zijn plaats aan alle organisaties die het belang van een Lokaal Steunpunt Mantelzorg onderstrepen. Wij zijn blij met deze gestes en danken hiervoor de Rabobank Tilburg en omstreken, Stichting Gezondheidszorg Gilze, Stichting Kruiswerk Rijen en niet te vergeten onze gemeente. Wethouder Zwarts was met vakantie, maar werd vervangen door wethouder Dols die verrast was door het grote aantal deelnemers en niet onder stoelen of banken stak wat het betekent om mantelzorger te zijn en dat een bijeenkomst, als deze high tea, dan ook zeker was verdiend.
Oproep thema-avond nalatenschap
Tijdens deze door allen zeer gewaardeerde high tea werd alweer aandacht gevraagd voor een volgende bijeenkomst. Ditmaal gericht op voorlichting over nalatenschap en alles wat daarbij komt kijken. Op 21 februari om 19.30 uur is deze eerste thematische bijeenkomst in De Schakel. Notaris Smits van Bolscher en Smits notarissen Baarle-Nassau gaat o.a. nader in op het levenstestament, belastingvrij schenken, de nu-voor-later-volmacht en wat er mogelijk isals het gaat om wilsverklaringen rond het levenseinde. Heeft u hiervoor belangstelling dan bent u, samen met een familielid of kennis van harte welkom. Graag wel even aanmelden via secretariaatmantelzorg@gmail.com Het is ook mogelijk om vragen alvast per e-mail in te dienen, die dan op deze avond anoniem behandeld kunnen worden.

Contact
Het Lokaal Steunpunt Mantelzorg Gilze en Rijen zet zich ook in 2018 weer volop in voor lotgenotencontacten, voor leuke en leerzame activiteiten, en respijtzorg voor de mantelzorgers.NB Mantelzorgers die meer dan 8 uur per week mantelzorg verlenen en ook gratis lid willen worden van het Lokaal Steunpunt Mantelzorg Gilze en Rijen, mail naar mantelzorggilzerijen@gmail.com of bel met 06 3085 8182